Komplex ERP program bevezetése, meghonosítása egy digitálisan érett vállalat kulturájában

1. rész

Egy ERP rendszer (Integrált vállalatirányítási rendszer) bevezetése egy cég életébe, meghonosítása egy cég kultúrájában, letelepítése helyi szerveren vagy előfizetés egy felhős szolgáltatásra többrétű, összetett és hosszú folyamat.

Ez egy időigényes program egy vállalat életében, amit tervezni, előkészíteni, szervezni, követni kell éveken át.

Az alapok előkészítése, átgondolása az egyik legfontosabb része ennek a programnak, melyek a következő teendőket ölelik fel

  • A Dynamics 365 platform, és a benne használható rendszerek rugalmassága egyszersmind áldás és átok is. Rugalmasan lehet a vállalati folyamatokhoz igazítani, azokat támogatni benne, azonban minden testreszabásnak ára van. A testreszabás költségét jelenti mind a megvalósítás, mind a bevezetés, üzembe állítás valamint későbbiekben a támogatás. Ami rendszert meg is teremtünk, azt később működtetni is kell! Egy túlbonyolított, túlszabályozott rendszer fenntartása is többe kerül, mint egy standardizált, szabványosított folyamatokra épülő, nem is szólva a bevezetés kockázataival, az üzembe állítás nehézségeivel.

 

  • Egy Dynamics 365 platform bevezetése, ami jelentheti egy ERP, egy CRM (Vevőkapcsolat menedzsment rendszer) vagy akár egy WMS (Raktárirányítási rendszer) megoldás integrálását is, mindig egy programként képzelhető el. Egy hosszú program, aminek saját irányításra, felelős vezetésre van szüksége. Ez jellemzően egy teljes embert kívánó feladat képében jelentkezik a vállalat életében. A program célokat, a küldetést látni, láttatni és mérni kell tudni az odavezető úton mind a résztvevők, mind a támogató, felügyelő szponzorok szemszögéből. Ehhez egy saját irányítás szükséges egy ilyen program élére.

 

  • A Dynamics 365 platform akkor képes kiadni a maga teljes erejét, ha egy arra felkészült, felkészített szervezet veszi használatba. Minden vállalat szervezete kell, hogy változzon, képes legyen adaptálni az új platform nyújtotta eszközöket, használatát, ezzel kiaknázva a benne rejlő lehetőségeket mind rövid és hosszú távon. Ehhez a szervezetet tudatosan formálni kell, annak tagjait, köztük levő kapcsolatokat, alakítani közös viselkedésüket, munkájukat. Egyetlen szervezet sem képes ezt önmagában megtenni átalakulási stratégia nélkül.

 

  • A Dynamics 365 platform sok megoldást, rendszert, lehetőséget tartalmaz. Meg kell ismernünk az egyes elemek célját, főbb lehetőségeit és eszköztárukat, hogy eldönthessük melyik elemét fogjuk-e és ha igen, mire fogjuk használni. Ki kell alakítani egy koncepciót a program egészére nézve, hogy melyik elemet, milyen sorrendben vesszük használatba és azok egymással miként, milyen üzleti folyamatok mentén fognak interakcióba lépni. Ehhez egy megoldás koncepciót kell kialakítanunk, mely képes kiszolgálni a program végső célját.

 

  • A Dynamics 365 platform alapvetően egy felhő alapú technológiákat használó szolgáltatáscsomag. Ha nem felhő alapú technológiai alapokon kívánjuk bevezetni, úgy tudnunk kell, hogy mi az amit veszítünk így a platform képességeiből, összevetve azt a nem felhő alapú technológia nyújtotta előnyökkel. Kicsit messzebről vizsgálva, el kell tudnunk dönteni, hogy vállalatunk, szervezetünk megérett-e arra, hogy felhő alapú szolgáltatásokkal, infrastruktúrával támogatva működjön. Képes-e a szervezetünk minden érintett tagja elérni, használni és kihasználni a felhő alapú technológiák előnyeit, nyújtott szolgáltatásait a vállalat minden szintjén és területein.

 

Az alapok előkészítését és átgondolását egy középtávú tervben kell megfogalmazni, mely lefedi a fentebb javasolt témaköröket, válaszokat képes nyújtani a vállalat fejlődésével kapcsolatos kérdésekre informatikai és szervezeti szinten. Egy stratégiát kell lefektetni, mely megmutatja miként lehet egy ilyen komplex programon végigmenve egy új, digitálisan érett vállalatot felépíteni.

 

Folytatjuk cikksorozatunkat a Dyanmics 365 program bevezetés tervezésével, becslésével, követésével.